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2024 교육부 학술연구지원사업 우수성과 :
'라코리아'의 한인들: 미 서부 한인 에스노버브에서 소수자 중 다수자로 살기
정은주 (Chung Eun-Ju,鄭恩妵)
세부사업명
과제명
연구수행기관
연구기간
한국학대형기획총서사업
재미한인 차세대의 다양성 및 초국가적 관계와 활동에 대한 연구
인천대학교
2016-06-01 ~ 2019-05-31 (36개월)

| 1. 현대 이주의 장소적 특성 탐색
『라코리아(La Korea)의 한인들: 미 서부 한인 에스노버브에서 소수자 중 다수자로 살기』는 로스앤젤레스 근교의 라카냐다 플린트리지(La Cañada Flintridge)라는 특정 지역에 대한 인류학적 현장연구를 바탕으로, 재미한인의 교외 도시에의 집중 거주가 해당 지역의 장소성과 상호작용하며 구성하는 한인들의 삶과 정체성의 역동성을 다양한 차원의 장소 맥락 속에서 분석한 저서이다. 종족(ethnic)과 교외(suburb)의 결합어인 에스노버브(ethnoburb)는 특정 종족 집단이 교외에 집중 거주하며 종족 특성의 상업단지를 형성하되, 다수자로 존재하지 않는 도시 현상을 일컫는 용어이다. 교외에 형성되는 이 새로운 동족 집중 거주 형태는 19세기와 20세기 초 도심의 에스닉 엔클레이브(enclave)와 달리 민족 배타적 성격의 격리된 커뮤니티를 형성하지 않고 다양한 인종과 종족이 섞여 있는 가운데 특정 종족이 집중되는 양상을 보인다.
1990년대 말 무렵부터 교외에 다시 민족별로 집거하는 양상, 즉 비백인 이주자의 후손들이 모여 사는 교외의 동네가 가시화되는 양상은 교외 분산을 백인 주류 사회문화에의 동화의 증거로만 해석할 수 없는 근거이기도 하다. 교외의 한인 집중 거주지, 한인 에스노버브(ethnoburb)에 거주하는 이들은 한인이라는 민족적 프레임으로 단일화할 수도, 교외의 전통적 백인 거주지에 거주한다고 해서 일관되게 동화된 특성을 나타내는 것으로 범주화할 수 없는 특성을 드러낸다.

▲ 라카냐다 거리 풍경
| 2. 초국가성, 행위주체성, 한인 내의 다양성에 대한 현장 이해
사회학, 인류학, 지리학 등 다양한 학문 분야에 걸쳐 발전되어온 장소성 논의에 주목함으로써 이 연구는 이주자 집단의 삶이 초국가적 맥락 속에 놓이는 가운데 각기 다른 이주 배경 속에서 경험하고 선택하는 행위주체자로서 한인들이 어떻게 다양한 모습을 드러내는지를 참여관찰과 심층면담을 통해 발견한다. 이는 재미한인을 비롯한 이주민들을 단지 민족의 범주나 정착국 국가의 범주 속에서 규정하려는 방법론적 민족주의, 방법론적 국가주의의 덫을 벗어나 바라보려는 시도이다. 지역 역사서, 언론 담론, 센서스 자료, 각종 공문서와 통계자료를 분석하는 한편, LA 카운티 교외의 소도시 라카냐다 플린트리지를 중심으로 현지조사를 진행하면서, 거시적인 맥락에서 라카냐다를 이해하기 위해 오렌지 카운티의 한인 거주지와 코리아타운도 자주 방문했고, 라카냐다 거주자뿐만 아니라 남가주 각계각층의 한인사회의 목소리를 분석의 자료로 삼았다.
| 3. 한인 에스노버브에 대한 심층분석
이론적으로 이 연구는 종래 교외 거주자에 대해 선험적이고 일률적으로 동화가 진전되었으며 문화적으로 다소 동질적이라 간주한 시각에 대한 문제제기이다. 교외 거주와 동화의 진전을 등치하는 담론, 즉, 이민자 소수민족 집단이 도심의 엔클레이브에 집중 거주하며 생업을 이루다가 도심 밖의 지역과 교외 지역으로 분산되는 양상을 단순히 주류집단의 삶을 선망하여 추종하고 그 규범에 동화하려는 이민자 정착의 진화로 설명하는 것의 오류는 미국 도시 현상의 전개와 이민 정책 진전의 맥락에서 바라볼 때 분명해진다. 이민자 소수집단이 교외 지역으로 거주지를 확장해 갈 수 있었던 것은 인종 분리의 법적 철폐와 자동차 산업의 발달 및 주택시장의 변화에 따른 미국 전반의 교외화(suburbanization), 그리고 이전과 다른 사회경제적 특징을 지닌 아시아 이민자를 유입한 미국 이민 정책의 변화 및 글로벌 경제가 재편되는 과정에서였다.
특히, 20세기 중반에 가시적인 이민집단을 형성한 한인의 경우, 게토와 같은 성격을 띄며 분리되고 한인만이 거주하는 배타적인 에스닉 엔클레이브에 갇혀있던 역사가 없었다. LA 도심의 엔클레이브, 코리아타운도 민족집거지라기보다 한인 상권이 집중된 인큐베이터로서의 성격을 띄었고, 그만큼 이민집단으로서는 상당히 이른 시기인 1970년대부터 도심의 엔클레이브가 성장하는 것과 동시에 거기서 벗어난 지역에 분산 거주하는 모습을 보였다. 한인의 거주 및 생업의 영역이 형성되고 확장된 것은 정착지 미국의 환경 뿐 아니라, 이출지 본국인 한국의 정치적, 경제적 상황과 이민자 정책에도 영향을 받으며 초국적 작동의 맥락 속에서 이루어졌다. 즉, 도심의 코리아타운이 전적으로 배타적인 에스닉 엔클레이브의 성격을 지니지는 않았지만, 이제 특정의 교외 지역 내 한인 상권이 형성되며 한인이 집중 거주하는 로컬리티의 형성은 도심 코리아타운과는 성격을 달리하는 민족 집중 거주의 양상이다.
과거 전통적 에스닉 엔클레이브의 존재는 인종차별적 분리의 소산으로 생성된 것이었지만, 현대의 인종 분리는 또다른 동력에 의해 종족별 계급별 분리로 확장되며 미국의 공간에 여전히 재생되고 있다. 특히 캘리포니아와 같이 이주자 유입이 많은 지역에서 공간의 분리는 보다 뚜렷이 나타나고 있고, 종족 집단의 분리와 집중은 지리적 스케일을 달리하며 동전의 양면처럼 동시에 진행되고 있다.
과거든 현재든 동족이 한 지역에 집중 거주하는 것은 종족정체성을 구성하고 재생산하는 데 중요한 역할을 하고 자신의 본래 환경을 낯선 곳에서 재영토화하는 방식으로 비춰지기도 한다. 이런 측면에서 이민 세대가 진전됨에도 종족 단위의 집거 구조가 나타나는 것은 미국 사회의 인종적, 종족적, 계급적 아비투스의 상충이 어떠한가를 공간을 통해 드러내는 것이기도 하다.

▲ 시장 후보 연설을 듣고 있는 라카냐다 한인 모임의 모습
| 4. 경합하는 ‘한인됨’의 의미
에스노버브에서 관찰되는 분리와 통합이라는 양단의 현상 모두에 적용되는 핵심적인 기제는 (특히 아시아 이민자에게) 성공, 경쟁, 혹은 생존의 조건으로 이야기되는 교육에 대한 이슈였다. 이 글에서는 특히 한인 에스노버브 형성 역학의 큰 축을 차지하는 교육이라는 지표가 라카냐다라는 특정 로컬리티의 한인들에게 어떻게 다시 민족 내적 구분짓기의 지표가 되며 한인 간 다양성을 창출하고 있는지에 주목하였다.
본 연구의 현장 연구지인 라카냐다 플린트리지의 경우, 한글 간판으로 인해 거리의 풍경이 한인의 특색을 과시하고 있고 그 가운데 한국어를 사용하는 한인들끼리의 모임이 목격된다고 하여, 이곳의 한인 거주자들이 다른 민족 거주자들과 대비되는 하나의 공동체를 구성한다고 보는 것은 현대 이주민과 재미 한인에 대한 오해이다. 이 특정 교외 도시의 한인들은 미국에 온 시기, 미국 내 이전 거주지의 특성, 영어 숙련도, 한국 왕래 빈도 및 한국에 대한 지식, 한국문화와 사고방식에 대한 익숙함/불편함의 정도, 또는 청소년 세대의 경우 K-pop을 알고 있는지 등 여러 가지 요인에 의해 서로 조금씩 다름을 인식한다. 그러나 무엇보다 라카냐다에 다양한 한인들을 모이게 한 가장 큰 유인이 교육환경인 것과 마찬가지로 이러한 차별화의 지표들은 모두 교육 철학과 실천, 교육의 장에서의 긴장과 협력이라는 형태로 수렴되었다. 교육 실천을 중심으로 범주화가 이루어진다는 것은 이주(미국 내 혹은 국경 너머) 목적의 큰 축이 교육이라는 것을 공간적으로 재현하고 있음을 의미하고, 그 과정에서 한인이 지배적이지 않으나 집거의 형태를 보이는 인구 구성 속에서 한국식 관행이 반복되는 것에 대한 긴장과 저항이 존재함을 지시한다.
일정 비율 이상의 한인 인구가 유지되는 환경은 한인학부모회의 구성과 같이 한인들 간의 협력을 이끌어내기도 하고, 한인 학부모들간 교육방식에 따라 혹은 한인 학생들 간 K-pop 등 한국 대중문화 인지도에 따라 일종의 파벌이 생기는 것도 가능하게 하는 환경이다. 한국과 미국을 오가는 빈도가 높은 사람들이 증가하며 초국가성이 확장되는 환경 속에서 현대 한국사회 일부의 삶의 방식 및 교육방식도 함께 이동하는 현상은 이 교외 도시 내 한인의 다양성을 더 확장시키고 있다. 또 한편, 여전히 존재하는 인종주의 역학 속에서 소위 주류 문화로의 무조건적 동화는 모두에게 미국살이의 해답으로 받아들여지기 어렵다. 한인이 소수자 중 다수자로 존재하는 에스노버브의 환경은 민족집단에의 소속과 가치가 지속되고 재생되거나 혹은 그를 저항하며 비판하는 담론이 생성될 수밖에 없는 환경을 형성하고 있으며 이 또한 한인들 간 다양성을 형성하는 데 일조한다.
라카냐다 플린트리지라는 장소가 드러내는 한인 에스노버브 내 역학은 중국인 등 여타 종족의 에스노버브와는 다른 성격으로 구분되는 모습을 보여주며, 이 같은 교외 집거 공간이 글로벌 연결성 속에 더욱 다원화되어 가는 재미한인의 모습을 파악하는 데 적절한 창이 될 수 있음을 보여주었다.

2024 Korean Ministry of Education Research Excellence Award
Rakoria eui hanindeul: Mi seobu hanin eseunobeobeu eseo sosuja jung dasuja ro salgi
The Koreans of “La Korea”: Living as a Majority Minority in a Korean Ethnoburb of the American West
Chung Eun-Ju
(Incheon National University, Korea)
| 1. Seeking the Locality of Contemporary Migration
Based on anthropological field research conducted in the La Cañada Flintridge suburb of Los Angeles, Rakoria eui hanindeul: Mi seobu hanin eseunobeobeu eseo sosuja jung dasuja ro salgi [The Koreans of “La Korea”: Living as a Majority Minority in a Korean Ethnoburb of the American West] analyzes, within various contextual dimensions of place, the dynamics of Korean Americans' lives and identities as their concentrated residence in suburban cities interacts with the locality. An “ethnoburb” (a portmanteau of the words “ethnic” and “suburb”) refers to the urban phenomenon in which a particular minority settles in a suburban area, forming a ethnic business district, yet doesn’t become the local majority. Unlike the urban ethnic enclaves of the 19th and early 20th centuries, which comprised isolated communities of an exclusive ethnic character, this new form of concentrated ethnic settlement that has emerged in the suburbs exhibits a prevalence of a particular ethnic group among a larger community of mixed racial and ethnic groups.
This trend of suburban ethnic settlement since the late 1990s, in which non-white migrants gather in suburban neighborhoods, shows that suburban spread cannot be interpreted simply as a sign of assimilation into a dominant white culture. The residents of Korean ethnoburbs cannot be categorically classed under a “Korean” ethnic frame nor can they be classed as fully assimilated simply because they live in a traditionally white area.
| 2. A Local Understanding of Transnationality, Agency, and Intra-Ethnic Diversity Among Koreans
By highlighting the discussion of locality, which has advanced across various academic fields such as sociology, anthropology, and geography, this research uses participatory observation and in-depth interviews to reveal the diversity among ethnic Koreans as agents who have experiences and make decisions based on their varied migratory backgrounds, placing the lives of the migrant community within a transnational context. It attempts to look beyond the trap of methodological ethno-nationalism, which has pigeonholed immigrants, like Korean Americans, simply in terms of their ethnic background or country of settlement. In addition to the analysis of local history documents, media discourse, census materials, various government documents, and statistical materials, the author carried out field research centered around the small suburban neighborhood of La Cañada Flintridge in L.A. County. To understand the macroscopic context of La Cañada, the author frequently visited the Korean neighborhoods of Orange County and Koreatown, as well. In this way, the voices of not only the residents of La Cañada, but of all levels of ethnic Korean society in Southern California, were utilized as resources for analysis.
| 3. In-Depth Analysis of a Korean Ethnoburb
This research theoretically challenges the conventional perspective that suburban residents are culturally homogenous and undergo an inevitable and uniform assimilation process. When viewed in the context of American urbanization and shifts in immigration policy, the discourse equating settlement in the suburbs with assimilation—which explains the phenomenon of ethnic minority migrant groups moving from urban enclaves to outlying and suburban areas as an evolution in migrant settlement practices grounded in an aspiration to emulate the mainstream group and assimilate into its norms—becomes clearly flawed. The immigrant minority groups’ ability to broaden their residence to suburban areas was a part of the general American suburbanization process that followed the abolishment of racial segregation laws, the development of the auto industry development, and the transformation of the housing market, as well as the U.S. immigration policy revision and global economic restructuring that allowed Asian immigrants, who had different socioeconomic characteristics than past immigrant groups, to enter the U.S.
In the case of the ethnic Koreans who formed a visible immigrant community in the mid-20th century, there was no period in which there existed an exclusive or isolated Korean ethnic enclave, like that of a ghetto. Even Koreatown, an enclave within the L.A. city center, took on the character of an incubator where Korean commercial areas were concentrated rather than that of an ethnic residential area. From early on, at the same time as the downtown enclave developed in the early 1970s, the immigrant community began taking up residence in areas distributed outside this place. The formation and expansion of the Korean residential and commercial zones took place within a context of transnational operations, being influenced not only the U.S. political environment, but also the political and economic circumstances of their country of origin, Korea, as well as immigration policies. In other words, although the downtown Koreatown never a fully exclusive ethnic enclave, the Korean commercial districts that have formed in particular suburban areas, along with the formation of a locality of Korean settlement, differ in character from the downtown Koreatown as an ethnic settlement.
The existence of traditional ethnic enclaves of the past was caused by racially discriminatory segregation, the modern racial segregation has expanded to a ethno-classist segregation caused by a different force that continued to be reproduced within the American space. Particularly in regions with many immigrants such as California, distinct spacial divisions emerge. Varying in geographical scale, the partition and concentration of ethnic groups takes place simultaneously like two sides of a coin.
Whether the past or present, the clustered settlement of an ethnic group in a particular area plays an important role in the formation and reiteration of ethnic identity. It also can be seen as a means to reterritorialize one’s original environment in an unfamiliar place. From this perspective, the existence of ethnic settlements even among later immigrant generations spatially reveals the contradictions within American society’s racial, ethnic, and classist habitus.
| 4. The Meaning of Assimilative “Koreanization”
The key mechanism that applies to both aspects of the dichotomous phenomena of partition and concentration observed in ethnoburbs is the issue of education, which is spoken of as a requirement for success, competition, or even survival (especially to Asian immigrants). This book emphasizes how the marker of education, which plays a significant role in the dynamics of Korean ethnoburb formation, is reembodied as a marker of intra-ethnic distinction and creates diversity among Koreans in the particular locality of La Cañada.
In the case of La Cañada Flintridge, the site of the book’s field research, although the street landscape flaunts a Korean personality via its hangeul signage and groups of Koreans using the Korean language can be seen, it would be a misunderstanding of contemporary immigrants and Korean Americans to say that this means that the Korean residents of this locality form a singular community in contrast to residents of other ethnicities. The Koreans of this particular suburban town view one another as slightly different based on various factors, such as the period in which they came to America, the character of their former residence within America, their fluency in English, the frequency of their visits to Korea and their knowledge of Korea, their level of familiarity/discomfort with Korean culture and ways of thinking, and, in the case of the younger generations, whether they know K-pop. However, above all, just as the major pulling factor bringing together diverse Koreans to La Cañada was the educational environment, these markers of differentiation all converge in the form educational philosophy and practice, as well as the tension and cooperation within the venues of education. This categorization based on educational practice signifies the spacial remanifestation of education as a key motivation for migration (both within the U.S. and across national borders). This process indicates that a tension and resistance to the repetition of Korean custom exists in a population with a Korean ethnic settlement, even if they are not the majority.
An environment that maintains a Korean population of a certain proportion brings about cooperation between Koreans, as well as the formation of Korean parents’ associations. This environment also allows for the emergence of kinds of “factions” corresponding to the educational methods among Korean parents or the level of awareness of Korean popular culture, like K-pop, among Korean students. The movement of certain lifestyles and educational methods from contemporary Korean society, which occurs through more frequent travel between Korea and the U.S. and spreading transnationalism, contributes to further expanding the diversity of Koreans in this suburban city. At the same time, amidst continuing racial dynamics, it is difficult to accept the unconditional assimilation of so called “mainstream culture” as everyone’s solution for “American living.” The ethnoburb environment in which Koreans exist as a majority among minorities forms an environment in which there is an inevitable continuation and reiteration of affiliation and value within the ethnic group, or the creation of discourses that resists and critiques this process. This, too, contributes to the formation of diversity among ethnic Koreans.
The dynamics revealed within the Korean ethnoburb of La Cañada Flintridge differentiate this locality’s character from the ethnoburbs of other groups, such as the Chinese, demonstrating that this kind of suburban settlement space can serve as a suitable window into understanding Korean Americans, as they become further pluralized within the global connectivity.