온라인뉴스레터
Newsletter
Newsletter/Webzine
해외한국학자를 만나다: 튀르키예 이스탄불 대학교
정은경 Eunkyung jeong (튀르키예)
세부사업명
해외한국학 씨앗형사업 / 발전단계(Advanced Track)
과제명
연구수행기관
연구기간
중앙유라시아 한국학 학문후속세대 양성 체재 구축
Istanbul University
2022-06-01 ~ 2027-05-31 (60개월)
1. 먼저 한국학진흥사업단 온라인 뉴스레터 독자들을 위해 자기소개를 부탁드립니다.
저는 이스탄불대학 한국어문학과에서 가르치고 있는 정은경이라고 합니다. 한국에서 투르크 민족주의 역사를 주제로 석사과정을 마친 이후 이스탄불대학 역사학과에서 한국과 터키의 민족주의 역사 비교로 박사학위를 받았습니다. 현재 한국과 튀르키예 문화현상 비교연구에 관심을 가지고 연구를 진행하는 중입니다. 학과에서 한국문화와 역사를 비롯한 한국학 개론 분야와 초급 한국어 (쓰기 및 문법) 강의를 담당하고 있으며 지난해 가을학기부터는 튀르키예 국방대학에도 출강하고 있습니다.
2. 현재 거주 중인 국가에서 한국학 분야 연구 및 교육활동을 하게 된 특별한 계기가 있으신가요?
박사과정 졸업 즈음인 2010년 초에 한국 정부 현지 공관에서 조사역 (일종의 연구원)의 포지션을 제안받아 근무하게 되면서 튀르키예 경제 상황 분석 및 정무, 그리고 문화 업무를 담당하였습니다. 당시 한류가 현지에서 본격적인 성장을 시작한 시점이었기 때문에 한국의 문화적 위상과 국격 제고라는 목표로 정부 차원의 문화예술 행사, 현지에 맞는 문화콘텐츠 개발 등 다양한 프로그램들을 기획하고 수행하면서 해외 한류의 발전을 현장 경험하고 소프트파워가 공공외교에 미치는 영향과 효과를 직접 목도하게 되었습니다. 한류의 여파로 한국에 대해 배우려는 현지인들이 증가하자 저는 한국학이 강한 모멘텀을 받고 있음을 인식하게 되었고 튀르키예 현지에 한국학 연구의 토대를 만드는 것이 시급한 일임을 자각하게 되었습니다. 그래서 잠시 떠나 있던 학계로 돌아가기로 결심했는데, 마침 그때 이스탄불대학 본부로부터 한국학과 설립을 위한 제반 업무를 요청받았습니다. 학과 설치를 위한 행정 전반과 강의 커리큘럼 구축, 교원 선발 등 짧은 시간 안에 모든 일들이 순조로이 진행되어 2016년 9월 이스탄불대학 문과대 내 한국어문학과가 신설학과로 첫 신입생을 받는 기적 같은 일이 실현되었습니다.
▶ 학과 인스타그램: https://www.instagram.com/iu_kore/
▶ 학과 유튜브: https://www.youtube.com/@iu_kore
◀ 한국문화축제 참여하여 공연을 하고 있는 모습 (2022년 11월)
3. 현재 튀르키예와 인근 국가의 한국문화에 대한 관심이나 한국학 연구, 교육 현황은 전반적으로 어떤가요?
튀르키예는 한국전 참전 등의 계기로 이전부터 한국에 대해 우호의식을 지니고 있었는데, 한류의 영향으로 현지 젊은 층의 한국 대중문화에 대한 관심이 증가하면서 한국어에 대한 수요도 늘어나는 추세입니다. 다른 한편으로 튀르키예의 지정학적 중요성을 인식한 한국 기업들이 지역 경제의 한 축을 형성해가고 있습니다.
이처럼 한국 경제와 한류의 성장은 한국학의 발전과 경쟁력을 견인하는 중요한 동인이었다고 볼 수 있습니다. 그동안 튀르키예 내에서 한국에 대한 연구는 양국 관계의 변화를 따라 발전해 왔는데, 현재 앙카라대학(1989), 에르지예스대학(2003), 이스탄불대학(2016) 등 국립대학 세 곳에 한국어문학과가 정식으로 설치되어 한국학 교육을 진행해 오고 있습니다. 그 외에 한국어를 정규 선택 교양과목으로 개설하는 대학도 증가하는 추세입니다.
▲ 유럽 언어의날 행사 부스를 운영하고 있는 모습 (2023년 10월)
4. 2018년부터 해외한국학씨앗형사업을 통해 중앙 유라시아 지역 및 이스탄불대학교에 한국학 기반을 구축하고 향후 한국학과의 강화 및 발전을 목표로 다양한 연구 활동을 진행하신 것으로 알고 있습니다. 이 사업을 통해 다수의 한국학 연구 인재들이 배출되었으며, 한국학 워크숍과 국제 교류 행사가 안정적으로 운영되고 있다는 소식을 들었습니다. 이러한 성과를 이루기 까지의 과정과 그 성과에 대해 말씀해 주실 수 있으신가요?
2018년-2021년 “중앙유라시아 지역의 한국학 허브 구축”을 목표로 씨앗형사업(초기단계)을 수행했으며, 2022년부터는 “한국학 후속세대 양성체제 구축”이라는 주제로 5년간 씨앗형사업 (발전단계)을 추진하는 중입니다. 그동안의 사업 내용과 성과를 간략히 살펴보자면, 지난 사업기간 동안 학과의 사업팀은 총 11권의 현지 맞춤형 교재 및 한국학 저서들을 출판했으며 13편의 사사표기 논문을 등재지에 게재했습니다. 또한 한국에 교환학생으로 가거나 연수를 간 학생들 및 사업을 보조하는 학생 조교 등 총 35명의 학과 학생에 대해 장학금 지원을 실시했습니다. 그리고 국제 교류 활동의 연계를 통한 학술교류와 한국학 연구 네트워크 구축을 위해 중앙유라시아 지역의 한국학 전문연구자들을 중심으로 ‘중앙유라시아 한국학 국제학술대회’와 ‘한국학 전문가 초청 워크숍’,’대학생 및 대학원생국제학술 올림피아드’를 매년 개최하였습니다.
연례적으로 개최된 해당 행사들은 역내 한국학의 자생기반 구축에 대한 논의의 장이 됨과 동시에, 한국학 후속세대의 양성과 발전의 기반을 다지는 의의가 있었다고 평가됩니다. 아울러 해당 프로그램의 연계 행사로 이스탄불대학 한국어문학과 학생들이 주체가 되어 한국문화 공연 및 한.터 전통의상 패션쇼, 한국전통공예, 한식 소개행사 등 한국 문화를 알리고 체험할 수 있는 다양한 장을 마련했는데, 이는 대학 현지 교수진과 학생들에게 한국문화를 알리고 한국학의 저변을 확대하는 중요한 계기가 되었습니다.
◀ 중앙유라시아 한국학 연구소 총장님 방문
(2024년 5월)
한국학 전문가 워크숍 ▶
(2024년 2월)
5. 해외한국학씨앗형사업을 씨앗단계에서부터 현재 발전단계에 이르기까지 수행하시면서 여러 가지 어려움을 겪으셨을 것으로 생각됩니다. 현장에서 가장 크게 느끼신 어려움이 있다면 무엇이었으며, 그 어려움을 극복하기 위해 어떤 노력을 하셨는지 말씀 부탁드립니다. 또한, 이러한 어려움에도 불구하고 이 사업을 통해 보람을 느끼신 부분이 있다면 함께 말씀해 주시면 감사하겠습니다.
현재 저희 연구진들의 가장 큰 목표는 본 사업팀이 소속된 학과에 한국학의 학문후속세대 양성을 위한 체제를 구축하는 것이며, 이러한 목표 달성을 위해 대학원 설립은 반드시 필요한 과정입니다. 그러나 까다로운 현지 교육 당국의 대학원 개설 규정으로 어려움을 겪고 있는 상황입니다. 이에 본과 교수진은 한국학 전공의 대학원 개설을 위해 이스탄불대학 측과 지속적으로 논의하는 중에 있으며, 문과대 내 중국학과와 연계해 2025년 가을학기 극동학대학원 산하에 한국학 전공을 개설하는 것을 목표로 전력하고 있습니다.
다른 한편으로 전문 한국학 연구자를 꿈꾸는 저희 학과 졸업생들이 본교 대학원 개설이 지연되자 한국으로 향하고 있는데, 현재 서울대, 성균관대, 이화여대 등 한국 유수의 대학원에서 GKS 정부초청장학생 지원으로 수학하고 있습니다. 이들은 미래 한국학의 동량이 될 인재들로서 역내 한국학 교육 연구의 자생적 발전을 견인할 학문후속세대의 한 축을 형성하게 될 것입니다.
6. 해외한국학사업을 수행하시면서 장기적으로 이루고 싶은 목표나 바람이 있다면 무엇인지 말씀해 주실 수 있으신가요? 이 사업이 튀르키예의 한국학 발전에 어떤 영향을 미치고, 궁극적으로 어떤 변화를 이끌어내고 싶으신지 궁금합니다.
금번 사업기간 동안 본 사업팀 학과의 대학원과정 개설이 완료되어 자체적인 학문후속세대 양성 체계가 마련되기를 기대합니다. 이를 통해 다양한 한국학 교육·연구 활동을 위한 자체 인력풀이 구축되고, 한국학이 현지에 뿌리를 든든히 내린 학문으로서 자생적인 학문적 기반과 위상을 확보하며 발전하기를 희망합니다.
7. 튀르키예와 인근 권역 국가에서의 한국학 확산과 연구‧교육 활성화를 위해 어떤 지원이 필요하다고 생각하시나요?
해외의 한국학 연구자들에게 가장 어려운 점 가운데 하나는 전문 한국학 서적 및 논문 등 한국학 자료에 대한 접근의 문제일 것입니다. 현재 KF와 같은 기관에서 자료지원 사업들이 진행되고 있으나 여전히 제한적인 상황입니다. 한국학 후속세대 양성과 인프라 구축에 있어서 한국학 자료 활용을 위한 해결 방안 모색이 필요하다고 여겨집니다.
◀ 학과 잡지 KOREA Corner 표지 (2024년 9월)
8. 질문에 대해 답변해 주셔서 감사드립니다. 마지막으로 온라인 뉴스레터 독자들과 국내외 한국학 연구자들, 또는 한국학진흥사업단에게 한 말씀 부탁드립니다.
이스탄불대학 한국어문학과는 학과 개설 이후 여러 불비한 여건 속에서도 교육 및 연구 기반구축, 그리고 한국학 활동에 있어서 단기간에 상당한 학술 활동성과를 이루어 내었는데, 이러한 성과들은 한국학진흥사업단의 지원이 없었더라면 불가능한 일이었습니다. 이 자리를 통해 다시 한번 감사의 말씀을 전합니다.
Meeting with Korean Studies Scholars Abroad
Eunkyung Jeong
Istanbul University (Türkiye)
1. First, please introduce yourself to the readers of the KSPS Newsletter.
My name is Eunkyung Jeong and I teach at the Department of Korean Language and Literature at Istanbul University. After completing my Master’s program in Korea on the history of Turkish nationalism, I received my Ph.D. on a historical comparison of Korean and Turkish nationalism from the Department of History at Istanbul University. Currently, I am interested in and conducting comparative research on cultural phenomena in Korea and Türkiye. In our department, I am responsible for introductory Korean studies courses like Korean culture and history, as well as introductory Korean language lectures (writing and grammar). Since the autumn semester of last year, I have also been giving lectures at the National Defense University.
2. What led you to become active in Korean Studies research and education in Türkiye?
Around the time I completed by Ph.D. program in 2010, I was offered a position working as an investigator (a kind of researcher) at the South Korean diplomatic office in Türkiye. While working there, I was responsible for analyzing the local economic conditions and state affairs, as well as cultural business. As this was when the Korean Wave fully took off in Türkiye, I planned and carried out diverse programs, such as culture and art events and the localized development of cultural contents, that aimed to enhance Korea’s national status on a government level. Though this, I experienced firsthand the development of the global Korean Wave and directly witnessed the influence and effects of soft power on public diplomacy. As the number of locals seeking to learn about Korea increased as an effect of the Korean Wave, I came to recognize the strong momentum Korean Studies was experiencing and realized that laying the groundwork for local Korean Studies research in Türkiye was an urgent matter. Just as I decided to return to the academia that I had briefly left, I received a request from the main office of Istanbul University to oversee various matters for the establishment of a Korean Studies department. All matters, such as the overall administration to establish the department, curriculum development, and the selection of teaching staff, proceeded smoothly within a short period of time. So, in September 2016, the Department of Korean Language and Literature within the School of the Humanities at Istanbul University was able to welcome its first students.
▶ Instagram: https://www.instagram.com/iu_kore/
▶ Youtube: https://www.youtube.com/@iu_kore
3. In Türkiye and its neighboring countries, what is the current interest in Korean culture or what is the overall situation regarding Korean Studies research and education?
For reasons such as their participation in the Korean War, Turkish people have long had a sense of friendship toward Korea. And as interest in Korean popular culture among younger generations grew with the influence of the Korean Wave, the demand for the Korean language has also increased. Furthermore, Korean companies, recognizing Türkiye’s geopolitical importance, are becoming a mainstay in the local economy.
In this way, the Korean economy and the growth of the Korean Wave can be seen as important catalysts sparking and leading the advancement and strength of Korean Studies. Research on Korea within Türkiye developed alongside changes in the relationship between the two countries. Currently three public universities, namely Ankara University (1989), Erciyes University (2003), and Istanbul University (2016), provide Korean Studies education through official Korean language and literature departments. Apart from this, there has also been an increase in universities offering Korean language as a regular elective course.
4. Through the Seed Program for Korean Studies, your team has undertaken various research activities aimed at strengthening the basis of Korean Studies and advancing the Korean Studies program, not only at Istanbul University but also in the Central Eurasian region, since 2018. Through this program, you have fostered many Korean studies research talents and have been steadily hosting Korean Studies workshops and international exchange events. Please introduce those outcomes and the process by which you achieved them.
From 2018 to 2021, we carried out the Seed Program for Korea Studies (Beginning Track) project entitled “Building a Korean Studies Hub in the Central Eurasian Region.” From 2022, we have been undertaking a five-year Seed Program for Korean Studies (Advanced Track) entitled “Building a System for Fostering the Next Generation of Korean Studies Scholars.” Taking a brief look at the content and outcomes of the project thus far, we have published a total of 11 volumes of textbooks tailored for local usage and Korean Studies monographs, and produced 13 journal articles. Furthermore, we have provided scholarships to a total of 35 students, including students sent to Korea for exchange or training, as well as project assistants. Also, related to international exchange activities for the Korean Studies researchers in the region, we annually hold an international conference on Central Eurasian Korea Studies, a workshop for invited Korean Studies experts, and an international academic Olympiad for undergraduate and graduate students, to promote academic exchange and build a Korean Studies research network.
These yearly events, which have also served as a venue for discussions on building a natural foundation for Korean Studies in the region, is deemed quite significant in laying down the basis for the fostering and advancement of the next generation of Korean Studies. Also, related to the program, we provide diverse venues through which the students of the Department of Korea Language and Literature at Istanbul University can take the lead in sharing and experiencing Korean culture, such as Korean culture performances, traditional Korean and Turkish costume fashion shows, and introductions to Korean traditional crafts and food. This became an important impetus for making Korean culture known to the local faculty and students, and expanding the base of Korean Studies.
5. While participating in the Seed Program for Korean Studies, from the Beginning Track to the Advanced Track, you must have experienced some difficulties. What do you feel has been the biggest challenge thus far and what efforts did you take to overcome it? And, what parts did you feel were worthwhile despite the challenges?
Currently, our research team’s biggest goal is building a system for the fostering of future generations of Korean Studies scholars within our department, and the establishment of a graduate school is a must in order to achieve this goal. However, we are facing difficulties due to the local educational authorities’ strict regulations on the establishment of graduate schools. Our department faculty have been in continued discussions with Istanbul University to establish a graduate school for the Korean Studies major, and we are aiming to launch a Korean Studies major in the autumn semester of 2025 under the Graduate School of Far East Studies, in connection with the Chinese Studies department within the School of the Humanities.
In the meantime, as the establishment of our university’s graduate program is being delayed, our program graduates who dream of becoming researchers specializing in Korean Studies have turned to Korea and are currently attending some of Korea’s best graduate schools, such as Seoul National University, Sungkyunkwan University, and Ewha Womens’ University, with support from the GKS scholarship. As talents which will become the pillars of the future of Korean Studies, they will become the crux of next generation scholars who would lead the natural advancement of Korean studies education and research in the region.
6. What long-term goal or wish do you hope to achieve during or after this Seed Program for Korean Studies? What influence has this program had on the advancement of Korean Studies in Türkiye and what kind of change do you ultimately hope to achieve?
During the current project period, I expect that by completing the establishment of a graduate program within our department, we will set up an independent system to foster the next generation of scholars. Through this, I hope that by building an independent personnel pool for diverse Korean Studies education and research activities and making Korean Studies a deeply rooted field of study here, we can secure and advance a scholarly basis and status that can grow naturally.
7. In Turkey and the surrounding countries, what kinds of resources are needed to spread Korean Studies and invigorate research and education?
One of the biggest challenges for overseas Korean Studies researchers is the problem of accessing Korean Studies materials such as books and journal articles. Although there are resource support programs being offered by institutions like the Korea Foundation, the situation remains limited. In order to foster future generations and build infrastructure for Korean Studies, I believe that solutions regarding the utilization of Korean Studies materials must be secured.
8. Thank you for your detailed answers to our questions. In conclusion, please share a word with the newsletter’s readers, Korean Studies researchers both in Korea and abroad, and the KSPS.
After the establishment of the Department of Korean Language and Literature at Istanbul University, we were able to achieve a great deal of academic activity outcomes in a short period of time in terms of building a basis for education and research, as well as Korean Studies activities, despite dealing with various unfavorable conditions. These outcomes would have been impossible without the support of KSPS, so I would like to use this opportunity to once again express my gratitude.