top of page

Book Review

이미지 제공: Martin Adams

2023 교육부 학술연구지원사업 우수성과 :

근대 교과서[讀本類] 해제 및 데이터베이스 구축

강진호 Kang Jinho (대한민국)

​세부사업명

과제명

연구​수행기관

연구기간

한국학기초자료사업 / 국학기초자료사업

근대 교과서[讀本類] 해제 및 데이터베이스 구축

성신여자대학교(Sungshin Women's University)

2019. 6. 1. ~ 2022. 5. 31. (36개월)

프로필.png

| 1. 데이터베이스 구축의 의미

  ‘근대 교과서 해제 및 데이터베이스 구축’사업은 개화기부터 일제강점기(1889∼1945)에 간행된 교과서[讀本類]를 조사·수집·해제하고, 해당 자료 전체를 전자 문서로 가공하여 통합 데이터베이스(이하 DB)를 구축하는 것을 목표로 하였다. 본 사업을 통해 구축된 데이터베이스는 자료를 보존하는 단순한 DB가 아니라 텍스트 이미지를 통한 원문 검색과 텍스트 파일을 토대로 한 내용 검색이 가능하도록 구성된 통합 DB이다. 그래서 자료 간의 관계를 유지·관리할 수 있도록 원문을 언어·간행 시기·간행 주체·원문 이미지 파일·텍스트 파일·해제 등 여러 유형의 정보로 위계화해서 구성·저장하였다.

  데이터베이스에서 구축 대상이 된 ‘근대 교과서’는‘독본(讀本), 필독(必讀), 작문(作文), 필지(必知), 독습(讀習), 수신(修身), 지지(地誌, 地理), 사(史, 史略)’등의 제명을 가진 텍스트[讀本類]를 지칭한다. 이들 텍스트를‘근대 교과서’로 통칭한 것은 근대 국민 양성이 시급한 과제였던 근대 교육장(場)이 언어(국어)나 사상, 윤리 의식이나 지리 감각 등을 명확히 구분하지 않은 채 국민의 정신과 소양을 구성하고 규율하는 기제로 이들 교재를 활용하였기 때문이다. 특히‘근대 교과서’는 교과 개념이나 체계에 대한 인식이 분화되지 않았던 상황에서 정치, 경제, 사회, 윤리(도덕), 지리, 역사, 작문 등의 근대지(知)를 망라한 통합적 성격의 교재로 기능했다. 그런 사실을 전제로 본 사업에서는 한국 근대 사회에서 지식과 가치의 제도화 과정을 추적할 수 있는 핵심 자료인 이들 교과서를 DB로 구축하고 해제집을 간행하여 종합적인 정보를 제공하고자 했다.

근대한국학교과서해제.png

| 2. 근대 교과서[讀本類]란 무엇인가

  개화기 교과서는 전대의 교재를 계승하고 한편으로는 일본과 서구의 교과서를 참조하면서 근대 개화 현실에 맞게 창안·개발되었다. 개화기 교과서는 근대적 교과가 분화되기 이전의 독본 성격의 교재로 수신과 문전(文典), 작문과 필지(必知), 지지와 역사 등의 내용을 포괄한다. 이들 독본류(類)는 일제강점기에 국어(일본어) 및 조선어 독본과 역사, 지지(지리), 수신 교재의 형태로 계승되어 학교 현장에서 널리 활용되었다. 물론 교과의 내용은 일제의 정신과 가치를 담고 있다. 대한제국 학부, 조선총독부, 민간단체(개인) 등 다양한 편찬 주체에 의해 제작된 근대 교과서는 동일한 교과나 학년급을 표방하고 있더라도 편찬 주체의 가치와 이념에 따라 그 내용과 형식이 다양하다. 이는 근대 교과서가 다루고 있는 근대지(知)의 내용과 형식이 당대 현실에 대한 주체의 관점에 의해 매개된 결과물인 까닭이다. 그런 관계로 근대 교과서는 한국 근대 사회에서 지식과 가치의 제도화 과정을 추적할 수 있는 핵심적인 자료가 된다.

  근대 교과서는 또한 개화기와 일제강점기를 통해 한국 근대사의 부침을 투영하고 있다는 점에서 한일관계를 중심으로 한 근대 동아시아의 역사와 문화 연구의 중요한 자료이기도 하다. 그것은 또한 해방 이후에도 한국의 교과서나 교과 체제 등과 같은 교육제도와 내용에 영향을 끼쳤다는 점에서 중요한 의미가 있다. 본 연구가 조사·수집한 자료의 유형과 분량은 다음과 같다.

여기서 단순히 자료만을 집성하는 것은 연구와 교육 측면에서 활용도가 낮다. 자료의 활용도를 극대화하고 공공성을 높이기 위해서는 체계적인 분류와 검색이 가능해야 한다. 이를 위해서 개화기 및 일제강점기, 사찬 및 관찬, 국한문·한국어 및 일본어, 초등 및 중등교육 교재를 망라하는 교과서 전체를 분류·종합하는 체계를 마련하고, 그것을 바탕으로 DB를 구축하였다. 원문 텍스트는 다음과 같이 분류하였다.

표.PNG
표2.PNG

| 3. 연구의 결과물 및 활용 방안

  ‘근대 교과서[讀本類] 해제 및 데이터베이스 구축’ 사업의 연구 결과물은 크게 다음 세 가지이다.

1) 통합 데이터베이스

  개화기와 일제강점기에 발간된 근대 교과서의 모든 텍스트를 ‘이미지 파일(PDF)’과 ‘텍스트 파일’로 가공하여 원문을 제공하고 동시에 검색 기능을 지원하여 연구자들의 자료에 대한 접근성과 활용도를 높이고자 했다. 특히 서지 정보와 원문 텍스트 자료를 적절히 연결할 수 있는 편저자, 제목, 출판사, 간행 시기 등과 같은 정보를 헤더에 포함함으로써 DB의 활용 범위를 극대화하였다.

2) 근대 한국학 교과서 해제집

  『해제집』은 한국학 교과서 156종을 대상으로 이루어졌다. 156종이라는 텍스트 종수는 교과서의 체계 및 발간 배경 등 출판 관련 정보가 확인 가능하고, 수집된 텍스트의 분량이 독자적인 해제로 쓰이기에 모자람이 없는 대상들만을 선정하였다. 원고에는 서명, 저자, 형태, 발행, 소장처는 물론 표지 및 내지 사진 등 텍스트 외부 정보를 반영하였고, 본문은 개요, 저자, 내용 및 구성, 핵심어, 참고문헌의 다섯 항목으로 나누어 기술하였다.

3) 근대 한국학 교과서 총서(영인본)

  본 연구를 위해 수집한 교과서 텍스트를 정돈하여 54종 133권을 수록한 『근대 한국학 교과서 총서』(9권)를 간행하였다. 일문 텍스트를 제외한 국한문 텍스트로만 구성하였으며 국어과, 수신과, 역사과, 지리과로 나누어 정돈하였다. 그동안 근대 교과서에 대한 관심이 적었던 것은 교과서 자체가 온전한 형태로 복원되지 못했기 때문이다. 자료들이 여기저기 산재해 있고, 그것들의 내역과 계통을 파악하지 못한 경우가 많았다. 본 연구에서는 이러한 문제의식을 바탕으로 일부를 공간함으로써 교과서에 대한 다양한 관심과 연구가 촉발되는 계기를 마련하고자 하였다.

 

  1889∼1945년 사이의 근대 교과서에 대해서는 아직 충분한 연구가 이루어지지 않았다. 개화기 교재는 기초적인 서지 작업도 완수되지 못했고, 일제강점기 교과서에 대해서는 일본어/조선어 사이의 역동적인 길항 관계와 상호관계가 도외시되었다. 따라서 이 연구에서는 개별 교과서 각각에 대한 서지 정보와 내용상의 특성을 정리하고, 그것을 집성한 해제집을 간행, 학계에 보고하여 관련 연구자들은 물론 일반 대중에게 해당 자료에 대한 종합적 정보를 제공하고자 하였다.

  근대는 서양의 새로운 개념과 가치가 한국 사회에 본격적으로 유입된 시기이다. 그 결과 문학, 과학, 사회, 감정, 윤리 등과 같은 어휘는 서양 언어의 번역어로서 전통적인 용례에서 이탈하거나 그것으로부터 조정되어 새로운 의미를 획득한다. 한국어가 개화기와 일제강점기에 겪게 되는 내포의 변화를 살펴보는 일은 현재 통용되는 다양한 개념들의 기원이나 본래 의미를 확인하여 현재적 의미를 새롭게 조명하는 작업이 될 수 있다. 이러한 차원에서 근대의 언어, 특히 교과서라는 공식적이고 파급력이 큰 텍스트를 살피는 일은 언어와 개념의 근대적 변모에 관한 연구에서 중요한 참조가 될 것이다. 근대 독본류에 수록된 언어는 무엇보다 당대 한국어의 표준으로 인정된 것이며 교육 행위를 통해 언중에게 폭넓은 영향을 끼친 것이기 때문이다.

  본 연구팀에서 입력한 ‘텍스트 파일’이 여러 형태로 활용되어 국어와 한문, 도덕‧윤리, 역사, 지리 등 제반 영역의 연구는 물론 교과서 삽화나 언어, 서지 등 다양한 방식의 인문사회 융복합연구의 소중한 자료가 되기를 희망한다.

근대한국학교과서총서(국어과).png
근대한국학교과서총서(역사과).png

2023 Korean Ministry of Education Research Excellence Award

The Annotation and Database Development of Modern Textbooks

Kang Jinho (Sungshin Women's University)

| 1. The Meaning of Database Development

  The “Modern Textbook Annotation and Database Development” project aimed to survey, collect, and annotate textbooks (讀本類) published during the so-called Enlightenment period and the Japanese Occupation period (1889-1945), and then process all relevant materials into electronic documents to create an integrated database. The database created through this project does not simply store the materials but rather is designed to allow the original texts and the content of the text files to be searchable. Therefore, to maintain and manage the relationships between the materials, various types of information were organized and stored in a hierarchical manner, including the language of the original text, the period of publication, the publishing institution, the original text image file, the text file, and the annotations.

  The “modern textbooks” included in the database are varieties of ‘reading fundamentals’ (讀本類) produced under various names, including reading fundamentals (讀本), required readings (必讀), composition (作文), required knowledge (必知), reading practice (讀習), morals (修身), geographies (地誌, 地理), and histories (史, 史略). They are collectively referred to as “modern textbooks” because they were used as teaching materials in modern educational venues as a means to shape and regulate the consciousness and knowledge of the citizens in language, thought, ethical understanding, or sense of geography (various subjects as a whole), in order to address the urgent task of educating the modern citizens.

  In particular, before the introduction of a concept or system of segmented “educational subjects,” it was possible to teach materials of an integrated nature that inclusively covered the knowledge of the modern period, such as politics, economics, society, ethics (morals), geography, history, and composition. With that in mind, this project aimed to provide overall information on these textbooks, which are key materials that would help trace the process of knowledge and values being systemized in the modern Korean society, by developing a database and publishing an annotated collection.

| 2. What is a modern textbook?

  Textbooks from the Enlightenment period were a continuation of their counterparts from the prior period, consulting Japanese and Western textbooks on one hand, while inventing and developing them according to the realities of the time on the other. As educational materials that retained the character of “reading fundamentals” from before the separation between modern educational subjects, Enlightenment-period textbooks broadly covered contents such as written compendiums, composition and required knowledge, and geography and history. In the Japanese Occupation period, these varieties of “reading fundamentals” continued to be created in the form of Japanese- and Korean-language reading fundamentals, as well as in the form of educational materials on history, geography and ethics, and were widely used in schools and similar venues. Of course, the content of these subjects contained the consciousness and values of imperial Japan. Such modern textbooks, which were produced by a variety of entities including the Daehan Empire’s Ministry of Education, the Japanese Governor-General office, and private organizations (individuals), had diverse content and forms according to the values and ideologies of the main agent behind their compilation, even when the subject or targeted education level was the same. This is why the content and form of the modern knowledge covered in modern textbooks can be seen as outcomes mediated by the agent of production’s perspective on the contemporary reality. Through such a relationship, modern textbooks are key materials that could help us trace the process of systematization of knowledge and values in modern Korean society.

  Furthermore, modern textbooks are important materials in the research of modern East Asian history and culture, centered around the relationship between Korea and Japan, as they reflect the ups and downs of modern Korean history throughout the enlightenment and colonial periods. They also carry great meaning because of their influence on the systems, content of textbooks and educational subjects in Korea after liberation in 1945. The form and quantity of the materials surveyed and compiled by this research project are as follows.

  From a research and educational perspective, simple gathering of materials is not that useful. Thus, in order to enhance the utility and increase the public interest, systematic classification was required, and systemic search had to be enabled. To this end, a system for classifying and synthesizing the entirety of the textbooks—comprising materials from the Enlightenment and Japanese Occupation periods, materials that were privately and publically compiled, materials written in classical Chinese, Korean, and Japanese, and materials designed for elementary and secondary education—was established, and based on that system a database was developed. The original texts are classified as follows.

| 3. Research Results and Utilization Measures

  There are three main research outcomes from the “Modern Textbook Annotation and Database Development” project.

 

1) Integrated Database

  All texts of the modern textbooks published in the Enlightenment and Japanese Occupation periods were processed into image files (PDF) and text files, so that the original text can be provided while search features are also supported. This was done in the aim of increasing the accessibility and utilization of the materials for researchers. In particular, the database’s scope of utilization was enhanced through the inclusion of information in the headers, such as the compiler, the title, the publisher, and the publication period, which allow for the bibliographic information and original text materials to be connected appropriately.

 

2) Annotated Collection of Modern Korean Studies Textbooks

  This annotated collection comprises 156 types of Korean Studies textbooks. These 159 textbooks were particularly selected because of the possibility of confirming publication information, such as the textbooks’ structure and their publication background, and also because their volume were large enough to justify an individual annotation. Information apart from the text itself, such as the title, form, publication, and holding institution, as well as images of the cover and title pages, were provided with the original text, while the main text was divided into five sections, including a summary, author information, content and composition, keywords, and reference materials.

3) Compendium of Modern Korean Studies Textbooks (Facsimile Edition)

  Among the textbooks collected for this research, the texts of 133 volumes of 54 types were published as the Compendium of Modern Korean Studies Textbooks (nine volumes). The compendium includes only the texts written in Korean (including classical Chinese), excluding those written in Japanese, and organizes the texts into the subjects of Korean language, ethics, history, and geography. The reason that there had thus far been little interest in modern textbooks was because the textbooks themselves had not been recreated in its intact form. The materials were scattered here and there, and there were many cases in which the details and the background could not be ascertained. By openly publishing some of these textbooks, this research project aimed to provide an impetus that will spark diverse interest in and research on the textbooks.

  Thus far, there has not been sufficient research on modern textbooks from between 1889 and 1945. The basic bibliographic work concerning educational materials from the enlightenment period is not finished, and the dynamic antagonistic and interactive relationship between the Japanese and Korean languages has largely been ignored when looking at education materials from the Japanese Occupation period. Accordingly, by organizing the bibliographic information and character of the content of each individual textbook, gathering and publishing them as an annotated compendium, and reporting this to academia, this research project aimed to provide comprehensive information on the relevant materials not only to researchers in the field, but also to the general public.

  The modern period was a time in which new ideas and values of the West were actively introduced to Korean society. As a result, used were translations from Western language vocabulary such as “literature (문학),” “science (과학),” “society (사회),” “emotion (감정),” and “ethics (윤리).” They took on new meanings that broke away from or were modified from traditional glossaries. By confirming the origins and original meanings of such words, the work of looking at the changes in connotation experienced by the Korean language in the Enlightenment and Japanese Occupation periods can shed new light on the contemporary meanings of the diverse concepts used today. In this light, the work of looking at modern language materials, especially official and influential texts such as textbooks, will become important reference materials in the study of the modern changes in language and concepts. This is because language contained within modern textbooks is recognized, more than anything else, as the standard of the Korean language at the time, which would have greatly influenced speakers of the language through the act of education.

  The research team hopes that the inputted text files will be utilized in various forms and become valued research materials not only in fields such as Korean language and classical Chinese, ethics/morals, history and geography, but also in various kinds of multidisciplinary humanities and social science research, such as that involving textbook illustrations, language, and bibliographies.

표3.PNG
표4.PNG

KSPS

온라인뉴스레터Newsletter

경기도 성남시 분당구 하오개로 323 한국학중앙연구원 진현관 한국학진흥사업단
jinhyeongwan Hall, 323 Haogae-ro, Bundang-gu, Seongnam-si, Gyeonggi-do, 13455, Republic of Korea
Copyrightⓒ 2024 by 한국학진흥사업단 All rights reserved.
한국학진흥사업단 KSPS온라인뉴스레터 (KSPS Newsletter)

  • Facebook
  • YouTube

SSL/TLS 인증 사이트

bottom of page