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Book Review

2023 교육부 학술연구지원사업 우수성과 :
Making Peace with Nature:
Ecological Encounters along the Korean DMZ
김엘레나 Eleana J. Kim
세부사업명
과제명
연구수행기관
연구기간
해외 한국학 중핵대학 육성사업
UC 어바인 크리티컬 한국학 연구소 설립
University of California at Irvine
2016. 9. 1. ~ 2021. 8. 31.(60개월)

한국 비무장지대(DMZ)는 70여 년간 거주가 금지되어 왔으며 다양한 형태의 생물들이 그동안 해결되지 않았던 전쟁의 수혜자로서 DMZ의 안팎에서 번성하였다. Making Peace with Nature 는 한국 DMZ를 면밀히 조사하여 이 지역의 생물 다양성이 과학적 관행과 지정학적, 자본주의적 그리고 생태학적 역학과 분리될 수 없음을 규명한다.
이 책은 생태학자, 과학자, 지역 주민들과의 민족지학적인 현장 조사를 바탕으로 남한 DMZ의 둠벙, 철새 이동경로, 그리고 지뢰 매설지에서 전쟁과 군사화로 정의된 공간의 인간과 비인간 생태가 어떻게 상호작용하고 변화하는지 보여준다. 1990년대 이후 국가 안보와 자본의 흐름이 혼재된 공간으로 특히 DMZ의 민간인 출입통제구역(Civilian Control Zone, CCZ)의 생태가 변화된 과정을 분석하며 냉전 시대 이후 지식인과 언론인들이 DMZ의 생물 다양성을 남북의 ‘평화’와 연관시키며 DMZ의 자연이 어떻게 관심의 대상이 되었는지에 대해 역사적인 시각에서 분석하였다.
DMZ 생태연구소 김승호 소장의 ‘생물학적 평화’(biological peace)를 차용하고 둠벙, 철새 이동경로, 지뢰 매설지의 사례를 군사 및 개발 인프라와는 다른 ‘대안 인프라’의 예로 들며 분단과 전쟁이라는 지배적인 서사에 대한 대안을 제시한다. 그리고 평화라는 개념을 인간 중심의 정치적 또는 경제적 평화에서 벗어나 인간을 넘어선 생물학적 평화로 재구성하며 전쟁의 현실을 인식함과 동시에 생물 다양성의 존재와 인간과 비인간 관계의 잠재적 미래를 시사했다. DMZ의 생태를 ‘자연으로의 회귀’나 한반도 협력의 수단으로 그리는 대중적이고 정치적인 서사에서 벗어나 DMZ의 멸종위기에 처한 생명체들이 남북 통일 담론에 어떻게 기여할 수 있는지에 대하여 민족지학적인 시각으로 접근한다. 또한 미국 주도의 군사화를 통한 공간의 고립과 자본주의 하에서의 공간 사유화라는 보통 함께 생각하기 어려운 두 가지 패권적 과정에서 생겨난 공간인 ‘(비)무장 생태’에 대한 학문적 관심을 촉구하며 이러한 관점에서 DMZ와 이와 유사한 장소들이 전쟁과 자연이 ‘역설적으로’ 공존하는 ‘아이러니한’ 사례가 아니라 보편적인 지구적 생태임을 시사한다.한반도 DMZ와 정치적 경제에 대한 개요로부터 시작하여 ‘생물학적 평화’라는 개념을 중심으로 책의 개념적 틀을 제시하며 대한민국의 비무장지대가 국가안보 및 자본이 혼재된 공간으로 특히 민간인출입통제구역의 생태가 변화했음을 시사한다. 민간인출입통제구역에서 생산된 생태학적 지식은 우리를 정치적 및 인간 중심적인 평화가 아닌 ‘인간을 넘어선 평화’(peace-beyond-the-human)로 향하도록 한다고 주장한다.
다음으로 냉전 이후의 시대에서 DMZ의 자연이 어떻게 지식인 및 언론인의 관심 대상이 되었는지에 대하여 역사적인 시각에서의 분석을 제공한다. 끝나지 않는 전쟁의 분단 속에서 DMZ의 생물다양성과 남북 간의 평화의 대중적 연관성을 설명한다. DMZ의 본질이 남한이 지정학적인 교착상태에 벗어나기 위해 진보적인 움직임을 마련하고 DMZ의 영유권(patrimony)을 주장하여 북한을 소외하거나 혹은 지우기 위해 환경보호를 이용하는 대한민국의 국수주의적 프로젝트라고 주장한다.
이 책의 첫 번째 민족지학적 장은 대한민국 민간인출입통제구역의 서쪽 지역의 둠벙을 연구하는 남한의 비정부기구의 생태학적 연구에 집중한다. 둠벙은 현대식 기반시설의 구축을 금지하는 군사적 조치로 인해 존재하는 전근대적인 시스템으로 민간인출입통제구역의 생물 다양성에 중요한 역할을 한다. 통일에 대한 지배적인 담론은 평화를 경제적 협력으로 포장하며 개발을 통일된 한반도의 필수적 요소로 당연시한다. 이 장에서는 신자유주의 경제적 이익보다 비인간 생명체의 존재를 우선시하는 둠벙을 생물학적 평화를 상상할 수 있는 기회를 제공하는 ‘부정적 인프라’로 서사한다.
다음 장에서는 철새 이동경로를 인간과 비인간 인프라의 관점에서 살펴본다. 저어새를 살리기 위한 연구와 보존 노력을 초점에 맞춰 새의 관점을 중심으로 조류학자 이기섭의 연구가 어떻게 인간 중심적인 평화 비전에 이의를 제기하는지 소개한다. 철새는 평화의 전달자라는 이미지와 남북을 이동하는 행위로 인해 통일에 관한 서사에 자주 사용된다. 반면에 인간 기술과 새의 생활방식으로 같이 구성된 조류의 이동경로(avian flyways)를 통해 저자는 새가 인간 정치적 경계를 초월하거나 민족적 소속감을 상징하는 존재가 아닌 또 다른 평화의 비전임을 제시한다.
이어서 남한의 접경지역에 만연한 지뢰를 집중적으로 다룬다. 지뢰를 인간의 삶을 제한하고 위험하게 하는 ‘흉악한 인프라’로 규정한다. 지뢰의 존재는 인간 침입을 불가능하게 하여 DMZ의 환경을 보존하는 것으로 인정받지만 민간구역에서 사는 사람에게 위협이 되는 것은 비교적 잘 인식되지 않는다. 민간인출입통제구역의 복잡한 역사를 설명하며 ‘평화와 생명’이라는 국가의 담론이 현재 진행 중인 전쟁의 최전선에서 사는 주민의 이해와 어떻게 충돌하는지 설명한다. 지뢰는 끊임없는 위험과 불확실성의 영원한 근원으로 (전쟁 후) 풍경에서 악랄해 보이겠지만 표적이 되는 인간에게 어느 정도 주체성을 부여할 수 있다고 주장한다.
에필로그는 이 책을 요약하며 환태평양에서 미국 제국의 더 광범위한 역사적 (비)무장 생태에 대한 고찰로 논의를 확장한다. 제 2차 세계대전 이후 미국 제국의 부상과 그로 인해 군사화된 공간에 대한 제국의 투영 속에서 이 장소들을 맥락화하며 (비)무장의 현장에 주목함으로써 DMZ와 비슷한 공간을 전쟁과 자연이 ‘역설적으로’ 공존하는 ‘아이러니한’ 사례로서 이해하는 무가치한 이해를 넘어서는 데 도움이 될 것이라고 주장한다.

2023 Korean Ministry of Education Research Excellence Award
Making Peace with Nature:
Ecological Encounters along the Korean DMZ
Eleana J. Kim
University of California at Irvine
The Korean Demilitarized Zone (DMZ) has been off-limits to human habitation for nearly seventy years, and in that time, diverse forms of life have flourished in and around the DMZ as beneficiaries of an unresolved war. Making Peace with Nature offers a close examination of the DMZ in South Korea and reveals that the area’s biodiversity is inseparable from scientific practices and geopolitical, capitalist, and ecological dynamics.
Drawing on ethnographic fieldwork with ecologists, scientists, and local residents, the book focuses on irrigation ponds, migratory bird flyways, and land mines in the South Korean DMZ area, demonstrating how human and nonhuman ecologies interact and transform in spaces defined by war and militarization. The book analyzes how the South Korean DMZ, since the 1990s, has become a hybrid space of national security and capital flows which have transformed the ecologies of the DMZ area, particularly in the Civilian Control Zone (CCZ). It provides historical analysis of how the DMZ’s nature became an object of interest for intellectuals and journalists in the post-Cold War period, who associated the DMZ’s biodiversity with inter-Korean “peace.”
Building upon a concept of “biological peace,” borrowed from Kim Seung-ho, Director of the DMZ Ecology Research Institute, the book uses the examples of irrigation ponds, migratory bird flyways, and land mines as “alternative infrastructures” that are unlike military infrastructures or development infrastructures. They present alternatives to dominant narratives of the division and war, and as such, offer examples of how “peace” can be reframed away from a human-oriented political or economic peace and toward a more-than-human, biological peace. Such a peace recognizes the reality of war while pointing to the existence of actual biodiversity and potential futures of human and nonhuman relations. Departing from the popular and political narratives of the DMZ’s ecology that frame it as a “return to nature,” or as a vehicle for building inter-Korean cooperation, this book offers an ethnographic approach to the impure, polluted, and endangered life forms that exist in the DMZ area, suggesting how they can contribute to current imaginaries of Korean unification. The book also calls for greater scholarly focus on “de/militarized ecologies.” De/militarized ecologies are spaces that emerge out of two hegemonic processes that are rarely thought of together, separated from each other, through U.S.-led militarization and the privatization of space under capitalism. From this perspective, the DMZ and similar sites are not “ironic” instances where war and nature “paradoxically” co-exist, but more normative of a general planetary condition. The book begins with an overview of the Korean DMZ and its political economy and lays out the conceptual framework of the book around the concept of biological peace. It suggests that the South Korean DMZ has become a hybrid space of national security and capital flows in ways that have transformed the ecologies of the DMZ area, particularly in the Civilian Control Zone (CCZ). Also argued is that rather than a political, human-centered peace, the ecological knowledge produced in the CCZ can direct us toward peace-beyond-the-human.
The book then provides a historical analysis of how the DMZ’s nature became an object of interest for intellectuals and journalists in the post-Cold War period. The chapter situates the popular association of the DMZ’s biodiversity with inter-Korean “peace” in the context of division and an unending war. It argues that the DMZ’s nature is largely a South Korean nationalist project which uses environmental protection to create a progressive movement out of the geopolitical impasse, and to assert South Korean patrimony over the DMZ in ways that would marginalize and even erase remnants of North Korea.
The book’s first ethnographic chapter focuses on the ecological research of a South Korean NGO that studies small irrigation ponds, or dumbeong, in the western part of the South Korean CCZ. The dumbeong constitute a premodern system that exists because of militarized injunctions against building modern infrastructure. They are also crucial to the biodiversity of the CCZ. Dominant discourses of unification frame peace as economic cooperation and naturalizes development as a necessary part of a unified Korea. This chapter frames dumbeong as a“negative infrastructure,” which provide opportunities for imagining biological peace—prioritizing the existence of nonhuman life forms over neoliberal economic interests.
Migratory bird flyways are the focus of the next chapter, which frames them as human-nonhuman infrastructures. Focusing on the research and conservation efforts to save the Black-faced Spoonbill, the chapter shows how the work of ornithologist Kisup Lee centers birds’-eye views in ways that challenge human-oriented visions of peace. Migratory birds are often enrolled into narratives about unification, in which birds are seen as messengers of peace, or as literally uniting the two Koreas through their migrations. In contrast, avian flyways, which are co-constituted by human technologies and bird lifeways, offer a different vision of peace, in which birds are neither transcendent of human political boundaries nor embodiments of ethnonational belonging.
Another chapter focuses on the prevalence of land mines in the borderlands of South Korea. It frames land mines as “rogue infrastructure,” which constrains and endangers the lives of humans living in highly treacherous landscapes. The existence of mines, which are often credited with preserving the environment of the DMZ by making human trespass impossible, are less often recognized for the dangers they pose to people living in civilian areas. Described here is the complex history of the CCZ and the ways in which the state’s discourses of “peace and life” fly in the face of the residents’ interests living on the front lines of an ongoing war. Even though land mines are a perpetual source of danger and uncertainty, also argued here is that their nastiness as entities in (post)war landscapes can also extend a measure of agency and self-determination to the humans they target.
The epilogue summarizes the book and extends its argument to a consideration of de/militarized ecologies in broader histories of the U.S. empire in the transpacific. It contextualizes all these sites in the background of post-WWII period ascendance of U.S. empire, and its projection of imperialism into these militarized space, arguing that understanding of these de/militarized sites will help us move beyond unhelpful framings of the DMZ and similar sites as “ironic” instances where war and nature supposedly“paradoxically” co-exist.